Vad är statusen på min order?
1. När du gjort din beställning får du ett bekräftelsemail. Kontrollera att mailen och mobilnr stämmer. För leveranser inom Sverige, måste ett svenskst mobilnr uppges.
2. När dina varor är bokad för upphämtning från lagret skickar vi ett mail till dig med leveransdag från lagret.
3. När transportbolaget är klara för leverans från den lokala terminalen till dig, kommer du få ett SMS från transportbolaget.
4. Om du inte fått ett SMS eller avi med posten inom 5 vardagar efter du fått besked att din beställning ska lämnat lagret, kontakta oss genom att klicka här och fyll sedan i formuläret "jag saknar min leverans".
OBS! Tänk på att ibland är det delade leveranser, då det kan komma från olika lager och/eller med olika typer av transport sätt. I det leveransbesked du får från oss informerar vi om att det är en delad leverans. Det händer också vid leverans till utlämningsställe att PostNord delat upp leveransen i två eller fler kollinr, det vet vi inte om, så kontrollera noggrant dina SMS, så du inte har flera SMS med olika kollinr/löpnr på samma beställning. För leveranser i Sverige måste svenskt mobilnr uppges.
Hur gör jag om jag behöver avboka min beställning?
Klicka här för att fyll i formuläret Ångerrätt & Returer så kontrollerar vi om det är möjligt att avboka din beställning och sedan återkommer vi till dig så fort som möjligt på mail. Om din order redan har skickats från lager, så måste du ta emot din order och sedan skicka i retur. Innan retur, se "returvillkor". När vi avbokat din beställning eller mottagit din retur, kommer Klarna att återbetala till dig.
Vad kostar frakten?
Farkkostnaden ser du när du kommer till kassan, innan du slutfört ditt köp. Omfattas din vara av en s.k. specialtransport beräknas fraktkostnaden efter du lagt in ditt postnummer i kassan. Eftersom det inte finns gratis frakt är vår filosofi att hålla ett lågt pris på våra produkter och endast ta betalt den frakt som verkligen debiteras oss. Vi "bakar" inte fraktkostnaden i produktens pris eller i konstiga adminstrativa kostnader. Vi tror på att vara transperanta mot våra kunder.
OBS! Frakt till utlandet kan inte beräknas helt korrekt efter postnummer och är därför preliminär. Efter vi mottagit beställning från utlandet, beräknar vi frakten exakt utifrån angiven leveransadress. Vi mailar sedan tillbaka en orderbekräftelse och accepteras inte den faktiska frakt kostnaden, makulerar vi beställningen. Därför ska man ej betala något från utlandet, förrän man fått en ny uppdaterad orderbekräftelse och en faktura på mailen.
Kan jag få hjälp med min beställning?
Självklart, kontakta vår kunniga och glada support via telefon, chatt eller mail, se kontakta oss.
Hur blir jag aviserad / när får jag min leverans?
Hemeleverans: Först hämtar transportbolaget upp leveransen från ett av de lager som vi använder oss av. När transporterat kört din leverans till sin terminal, aviserar transportbolaget dig (normalt med SMS, men även brev eller telefonsamtal kan förekomma).
Utlämningsställe: När transportbolaget levererat till utlämningsstället får du ett SMS att paket finns att hämta. I vissa fall kan avisering ske brevledes.
Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiden varierar per vara beroende på om varan är lagerförd eller ej. Beställningsvaror och tillverkningsvaror tar längre tid att leverera än lagervaror. Vid varje vara i webbshopen står aktuell leveranstid. I och med att vi skickar från olika lager kan även leveranstid för lagervaror variera till viss del. Har man beställt flera olika produkter, kan dessa komma från olika lager vid olika tidpunkter. Inom 0-3 dagar från beställning får du ett leveransbesked från oss till din mail, där framgår vilken dag som utlastning sker och om det är en delad leverans. När fraktbolaget hämtat upp din leverans, skickar dem normalt ett SMS inom 0-3 dagar, där du skall bekräfta eller ändra föreslagen leveranstid. Vid leverans till utlämningsställe får du ett SMS att du kan hämta din leverans. Beroende från vilket lager som leveransen sker, kan det vara olika fraktbolag.
Den levernastid som anges i nätbutiken är en beräknad leveranstid och kan avvika. Den leveranstid du fått på mail från HemmaTema.se avser den dag, som transportbolaget hämtar upp varan från lagret. Sedan tar det olika lång tid innan du får din beställning. Detta beror ofta på var man bor i Sverige. På glesbygd har transportbolagen ibland endast en bestämd dag i veckan som leveranser sker, medan i storstadsområdena sker leveranser varje dag.
P.g.a. Corona problematiken, stämmer ibland inte leveranstiden som står i webbshopen. Det beror på att vi fått felaktig information om leveranstid på vissa produkter. I leveransbesked du får från oss efter du beställt produkten, står dock en ny uppdaterad leveranstid. Är en lagerprodukt inte skickad, går det avbeställa eller byta ut den mot likvärdig produkt.
OBS! Jag har fått ett mail från HemmaTema.se om vilken dag min beställning skickas från lagret/fabriken och nu har det gått en vecka utan jag fått något, kontakta oss på mail här. Vi kan inte svara på leveransfrågor på telefon.
Hur går leveransen till?
Hemleverans sker vardagar mellan kl 8.00-17.00. Inför en hemleverans kommer transportbolaget att avisera dig (normalt via SMS) och tilldela dig en tid. I de flesta fall går denna tid att ändra i dialog med transportbolaget. Hemleverans sker till tomtgräns, närmsta port, grind eller garageuppfart.
Mindre försändelser levereras till ett lokalt utlämningsställe eller med brev till din brevlåda. Inför en leverans till utlämningsställe kommer du bli aviserad per sms eller via brev. Du löser ut ditt paket genom att uppvisa aviseringen och legitimation.
Har man beställt flera olika produkter, kan dessa komma från olika lager vid olika tidpunkter och på olika leveranssätt. Inom 0-3 dagar från beställning får du ett leveransbesked från oss till din mail, där framgår vilken dag som utlastning sker och om det är en delad leverans.
Kan jag välja annan leveransadress?
Det går utmärkt att ändra leveransadress, detta gör du i kassan genom att välja ”annan leveransadress”. Observera att detta endast gäller vid direktbetalning. Du kan direktbetala via kort-, direkt- eller förskottsbetalning. När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen, utan att transportbolaget tar betalt för adressändring. Därför är det extra viktigt att du innan ordern genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt. Vid faktura är det inte säkert att du kan ange annan leveransadress än den du är skriven på. Anledningen till det är risken för bedrägeri.
OBS! Byte av leveransadress efter leveransen blivit bokad är endast möjligt mot den extra avgift som transportbolaget tar ut.
Vad skall jag göra när jag tar emot leveransen?
Vid hemleverans: Direkt när du tar emot din leverans (innan chauffören lämnar dig) kontrollera om du ser några skador på emballaget eller produkten. Syns något skall chauffören notera skadan på fraktsedeln tillsammans med dig. Detta är viktigt för att friställa dig som kund från ansvar över den uppkomna skadan. Skadan skall dokumenteras med foto, även i de fall du upptäcker skadan på varan när du tagit av emballaget. Skada som inte syns på emballaget är en dold skada och det är därför viktigt att du kan visa upp foto på emballaget där det framgår att det inte är skadat. En skada måste anmälas till oss inom 7 dagar, annars uteblir ersättning.
Vid leverans till utlämningsställe: Dokumentera skador på emballage genom att fota dem. Har även varan blivit skadad är det viktigt att du även dokumenterar skadan genom foto eller film (välj det som bäst tillämpas för att påvisa skada)
Anmäla skada: Klicka här för reklamation.
Kan jag flytta min leveranstid?
I vissa fall kan vi senarelägga din leverans, är den redan skickad går det inte att senarlägga leveransen. Klicka här för att maila oss angående önskemål om att flytta leveranstid.
Frakt
Efter det att beställning är gjord skickas inom ett par dagar ett leveransbesked som anger när varorna beräknas att skickas från lagret. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar med samtliga större speditörer och fraktbolag där vi tillsammans ser till att varorna kommer hem till dig.
För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg för lastbil om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.
Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.
Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag kan tiläggsfrakt tillkomma i efterhand, se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar" och "Tunga produkter på pall & fraktkänsliga produkter".
Svenska Fönsters fraktpriser gäller ej på mått över 2500x2500 mm.
Leverans till öar
Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.
Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.
Utanför Sverige
HemmaTema levererar och administrerar till alla länder som går att välja i butiken. Vi kan även i vissa fall leverera till andra länder, kontakat kundtjänst för besked och offert. En del produkt kategorier kan vi inte presentera rätt fraktpris för transport till andra länder än Sverige. Fraktpriset utomlands kan bli både för högt och för lågt. Vissa produktområden kan vi inte levererar utomlands. Kontakta vår kundservice för information om fraktpris och fraktvillkor. Du kan ändå lägga din beställning nu, vill du sedan inte fullfölja din beställning efter du fått korrigerad frakt, så kommer vi makulera ordern och återbetala eventuellt insatt belopp.
Hemleverans
Produkterna levereras under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringsnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar under för- eller eftermiddagen och det kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.
Om kund ej finns på plats, trots korrekt avvisering tillkommer en avgift på 1.000 kr.
Leverans till utlämningsställe
Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Du får ett SMS eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara. Varan måste normalt hämtas inom 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. Vissa transportbolag erbkuder tjäntser, där andra än leveransmottagaren kan hämta ut leveransen.
Tunga produkter på pall & fraktkänsliga produkter
Vissa produkter går inte att lossa med handtruck eller säckakärra, utan kan kräva hjälp av hjullastare eller kran vid avlastning. Exempel på sådana produkter kan vara stora fönsterpartier eller skjutpartier. Ett annat exempel på när det inte går att använda vanlig handtruck för avlastning är t.ex. takpannor, marksten och fönster eller andra stora tunga produkter på pall,
Ändring av leveransuppgifter
När varan har lämnat lagret går det ibland inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt. I vissa fall går det att ändra leveransadress och mobilnr. Ändringa av leveransuppgifter, även mobilnr medför extra kostrnad som debiteras. Kostnaden varierar beroende avflera faktorer, kontakta kundtjänst för information om kostnad.
Ej mottagen order
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning eller vägrar ta emot din levernas, debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp och för outlöst paket som gått i retur. Väljer du att få ny leverans tillkommer ny fraktkostnad.
Expressleverans
Expressenleverans gäller endast utvalda produkter som finns på lager. Vid beställning vardagar innan kl 15:00, kan din leverans hämtas via ett av våra "egna" utlämningsställen dagen efter från kl 07:00, om det är en vardag.
Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till HemmaTema. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning.
HemmaTema friskriver sig från alla krav gällande ersättning till kunden i relation av leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan.
Transportrisk
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står HemmaTema för. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, måste du genast på plats anmäla detta till chauffören från fraktbolaget innan hen åker därifrån genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.
Anmäl därefter skadan direkt till vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts. Fotografera först hela produkten med emballage på och skadan på emballage synlig. Om produkten också är skadad, fotografera även hela produkten med skadan synlig, samt närbild på skadan.
Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice, genom att klicka här. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.
Monteras eller används en skadad produkt är det likställt med ett godkännande av produkten och eventuell ersättning eller utbyte av produkten kan utebli.
Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice, genom att klicka här.
Leveranstid
Ett leveransbesked skickas normalt till er e-postadress inom två (2) arbetsdagar från det att ni har lagt er beställning. På leveransbeskedet anger vi när varorna beräknas att levereras från vår leverantör. Om ni mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi er att kontakta vår kundservice, genom att klicka här.
Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order.
OBS! En icke lagerförd vara "beställningsvara" som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.
Utöver de rättigheter du som konsument har genom Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från leverantören. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Vi använder oss av en mängd olika serviceställen beroende på leverantör och typ av produkt. Kontakta oss så hjälper vi dig se till att varan skickas till rätt serviceställe. Vid vissa tillfällen ser vi till att en reparatör skickas ut för hembesök. Om en reparatör skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då du orsakat skadan själv eller via annan som vid till exempel felmontering eller handhavandefel. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis. Garantitiden varier för olika produkter, varmed vi hävisar till respektive tillverkares garantivillkor för respektive produkt. Produktens garanti gäller i Sverige, vilket innebär att garantibyten och åtgärder sker i Sverige. Därför står du som kund själv för felsökning och byteskostnader om produkten befinner sig utanför Sverige, samt transportkostnader till och från Sverige i samband med byte/lagning enligt garanti villkoren. Garantianspråk anmäls till HemmaTema, genom att klicka här.
Köp
När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och HemmaTema AB (HemmaTema). En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen.
Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig HemmaTema rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.
HemmaTema ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år).
HemmaTema förbehåller sig rätten att neka en order.
Vilka betalsätt erbjuder ni?
Vi erbjuder flera olika betalsätt via Svea checkout:
OBS! De betalsätt du får upp när du fyllt i dina uppgifter i kassan, är de alternativ som Svea checkout erbjuder dig. Saknar du något betalningsalternativ kontakta Svea Ekonomi, gå till Svea Ekonomi här.
Vad gäller vid delbetalning?
Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver.
Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.
Ansökan om delbetalning sker i kassan. Där kan du även välja den delbetalningsplan som passar dig. Mer om villkor och räntor m.m. se Svea Ekonomi villkor.
Hur fungerar det med kvitto, faktura, delbetalning, återbetalning, stoppa betalning?
Alla transaktioner och kvitton sköts av Svea checkout, läs mer om hur det fungerar genom att gå till Svea Ekonomi här. Är du företag och saknar kvitto/faktura med moms, kontakta i första hand Svea Ekonomi i andra hand HemmaTema.se så hjälper vi dig, klicka här.
Expeditionsavgift
HemmaTema har möjlighet att debitera en expeditionsavgift oberoende av antal beställda varor. Expeditionsavgiften täcker kostnader för hantering och emballage. Om den aktuella expeditionsavgiften debiteras eller ej framkommer i kassan innan köpet genomförs under rubriken "Expeditionsavgift".
Priser
Priserna som anges är antingen inklusive eller exklusive moms, vilket du själv väljer överst på sidan. Du kan även välja annan valuta och leveransland. Leveransland väljs i kassan och då anpassas valuten som gäller automatiskt. I kassan presenteras båda alternativen.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning.
Falska beställningar. Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas.
Svea Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Svea Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Svea eller någon av Sveas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Svea Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Svea villkor checkout, klicka här för att se fullständiga villkor.
Bilder på produkterna kan vara extra utrustade och ibland vissas med andra produkter som ej ingår i köpet, produkten på bilden kan också vara en illustration och därmed inte helt exakt övrensstämma med levererad produkt i verkligheten, läs produktbeskrivning och specifikationer noggrant.
Saknas bild, produktinformation och/eller specifikationer, kontakta vår kundservice för att försäkra dig om att produkten motsvarar dina förväntningar och/eller passar till det du skall använda den till. HemmaTema.se kan inte ansvar för felbeställningar som kunden själv gör.
Copyright
Copyright © 2017 HemmaTema.se. Allt material på vår hemsida (www.hemmatema.se) är copyrightskyddat av HemmaTema.se. Detta innebär att alla texter, bilder, layout och illustrationer är copyrightskyddade. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från HemmaTema.se.
För att ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, maila oss, genom att klicka här. Alla varumärken och bilder som omnämns eller visas på vår webbplats är copyrightskyddade och/eller varumärkesskyddade till respektive ägare.
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR. Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker dina rättigheter som privatperson. Du har bland annat rätt att få reda på vilka personuppgifter om dig som ett företag eller annan organisation hanterar, rätt att få felaktiga personuppgifter korrigerade och i vissa fall rätt att få uppgifter raderade.
De registrerade har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften.
Den registrerade har rätt att invända mot den personuppgiftsansvarigas behandling av hans eller hennes personuppgifter.
Den registrerade har i rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll, till exempel i en annan social medietjänst.
Läs mer här om dina rättigheter enligt GDPR.
Sekretess och säkerhet
I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer och personnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.
Sekretess & anti-Spam policy/Cookies
Ingen registrering av personuppgifter sker utan personens medgivande. När du klickar på beställ på vår webshop eller när du anmäler dig som kund hos HemmaTema godkänner du att HemmaTema lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja din beställning.
Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om de registrerade uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas. För att lämna ut uppgifter krävs enligt personuppgiftslagen att du sänder in en undertecknad begäran, genom att klicka här.
Endast HemmaTema har tillgång till dina uppgifter och lämnar inte ut några uppgifter utan ditt godkännande, med undantag från rättsliga ärenden.
HemmaTema medverkar inte till att skicka så kallad SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierat. Information, nyhetsbrev eller erbjudanden skickar vi endast till kunder som självmant tackat ja till detta.
E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som inte är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer inte. Vid medlemsutskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
* att webbplatsen innehåller cookies
* vad dessa cookies används till
* hur cookies kan undvikas
Vi använder oss av sessions cookies för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv.
Kort beskrivet så fungerar det så här: All information som skall stanna kvar mellan två sidladdningar måste på något sätt knytas till en viss användare. Detta görs genom att en unik nyckel lagras i en användarens webbläsare. När användaren laddar en ny sida så skickas nyckeln med till sidan och vi kan på så sätt komma fram till om användaren är inloggad och om denne har lagt något i varukorgen m.m.
Vi använder oss av cookies. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på sidorna inte att fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning!
Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.
Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. För leveranser inom Sverige, måste ett svenskst mobilnr uppges.
Konsument
För privatpersoner tillämpar HemmaTema Distans- och Hemförsäljningslagen, samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten och skador som kan uppstå under transporten. HemmaTema kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen. Spara alltid din leveransfraktsedel tills returen är godkänd av HemmaTema.
Hur sker återbetalning?
- När HemmaTema mottagit och godkänt returen sker återbetalning via valt betalningsmedel i kassan. Åtrerbetalningen hanteras av Svea Ekonomi.
Kan jag lämna retur direkt i era butiker?
- Nej, tyvärr kan vi inte ta emot returer i våra butiker eller samarbetspartners butiker. Du måste fylla i formulär för returer och följa anvisningarna du sedan får på mail.
Kan man få den gamla varan bortforslad?
- Nej, tyvärr kan vi inte ombesörja bortforsling av gamla varor.
Ni har som kund rättighet att undersöka varan som ni har tagit emot innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt då varan och emballaget ska returneras i väsentligen oförändrat skick. Vi ber er att returnera varan i originalförpackning. Klistra och skriv inget på original emballage om varan har ett sådant, då varan ska kunna säljas på nytt. Slå in varan eller använd annat yttre emballage, för att skydda eventuell original förpackning. Original förpackning som är plomberad, får ej öppnas om den ska kunna returneras. Varan ska också returneras komplett om inget annat blir överenskommet mellan HemmaTema och kunden. Om produkten och /eller produktens emballage inte returneras i ofändrat skick sker ett värdeminskningsavdrag. Ange alltid ert order nummer vid retur, annars kan vi inte spåra returen till er som kund. Använd alltid vår returblankett och läs noggrant igenom vad som gäller och var returen skall skickas.
Ta alltid foto på emballaget innan retur, ifall det skulle bli en transportskada när du returnerar. Maila foto tillsammans med returblankett eller skriv ditt ordernummer i mailet. Skicka mailet till mailadressen sm framgår av returblanketten.
Inga paket löses ut mot postförskott eller hämtas på utlämningsställe, utan paket skall skickas som företagspost med utkörning till HemmaTema.
Klicka här för att komma till vårt formulär för ångerätt & returer. Kontakta oss först innan du skickar retur och/eller ånger formulär, se här.
Undantag angående rätt att returnera produkter förekommer. Kontakta alltid först vår kundservice innan ni returnerar produkt, genom att klicka här. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. HemmaTema uppmärksammar härmed Kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”beräknad leveranstid...", som är mer än 3 dagar i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras, bli skeva eller bli för gammal". Exempel på sådana varor är golv, trä produkter som t.ex. karmar eller dörrar, kemiprodukter och batteri i butiken. Dessa varor går ej att returnera eller så sker ett returavdrag alternativt värdeminskningsavdrag. Avdrag är normalt mellan 20-50% av produktens försäljningspris.
När kunden godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker kunden till att HemmaTema påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkten/produkterna som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion. OBS! En icke lagerförd produkt "beställningsvara" som benäms med "beräknad leveranstid..." har börjat produceras enligt er beställning, kan den inte ändras eller annulleras.
Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice, så vi kan se till att felet rättas till. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av HemmaTema. Boka inte hantverkare förrän ni fått leverans av er beställnig och ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Det är tillverkaren av respektive produkt som avgör om reklamationen är berättigad. HemmaTema tar inget ekonomiskt eller annat ansvar för kostnader som uppstår i samband med försenad leverans.
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning eller vägrar ta emot din levernas, debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.
Reklamationsrätt
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i tre år. Men du behöver klaga inom 2 månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre kan du förlora din rätt att kräva något av företaget. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet. Enligt konsumentköplagen kan du klaga till företaget om:
- felet är ursprungligt och fanns när du tog emot varan (ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt)
- det är mindre än tre år sedan du köpte varan (om du köpte den från ett svenskt företag).
OBS! Saknar du en leverans, klicka här.
Skadad produkt
Ej fungerande produkt
Fått fel produkt
Kalkutfällningar på betongvaror
Service och reparation
Vissa varor, t.ex. elmaskiner, repareras av auktoriserad serviceverkstad om fel skulle uppstå. För service måste produkten skickas eller avlämnas på auktoriserad serviceverkstad. Kontakta kundservice för att få veta vilken verkstad som ska användas.
Kvitto ska uppvisas vid inlämning hos verkstad.
Garanti gäller ej för:
Garantitiden är normalt 1 år för maskiner, medan fönster ofta har upp till 10 år på vissa delar och tak kan ha upp till 30 års garantitid, vissa undantag kan förekomma. För mer information om aktuell garantitid och omfattning av garantivillkor hänvisas i första hand till respektive tillverkare och i andra hand till HemmaTemas kundservice, genom att klicka här.
Reparation under garantitiden är kostnadsfri. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt och reparation. Utbyte eller reparation av produkt innebär ej förlängning eller ny garantitid.
Företag
När näringsidkare handlar hos HemmaTema så tillämpas Köplagen. Returavdrag på 25% av varans värde tillkommer utöver kostnad för returfrakt. Om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter näringsidkarens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning (beställningsprodukter) och/eller kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som "beräknad leveranstid.." i butiken. Dessa varor går ej att returnera.
Force Majeure
HemmaTema anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, pandemier, sabotage eller olyckshändelse och störningar i leveranskedjorna av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
Tvist
Konsument - Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. HemmaTema följer lag (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Det innebär att HemmaTema kommer att delta vid en eventuell tvistlösning hos en nämnd för alternativ tvistlösning, t.ex. Allmänna reklamationsnämnden (ARN). I tredje hand ska tvister avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.
ODR - Online Dispute Resolution. The EU has agreed on how disputes should be resolved between buyers and sellers if you shop within the EU. ODR is an online platform built for buyers and sellers to be able to send complaints in one of the official languages of the EU
Företag - Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. I andra hand ska dessa tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag som utses av Malmös Handelskammare. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Malmös Handelskammare.