Cart 0 0 kr

Frakt & leveransvillkor

 

Frakt

Efter det att beställning är gjord skickas inom ett par dagar ett leveransbesked som anger när varorna beräknas att skickas från lagret. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar med samtliga större speditörer och fraktbolag där vi tillsammans ser till att varorna kommer hem till dig.

För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar" och "Fraktkänsliga produkter".

Svenska Fönsters fraktpriser gäller ej på mått över 2500x2500 mm.

 

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.

Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

 

Fraktkänsliga produkter

Vissa produkter kräver hjälp av till exempel hjullastare vid avlastning. Exempel på sådana varor är marksten och skivmaterial. HemmaTema förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta faktureras i efterhand. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Vid frågor gällande fraktkostnad var vänlig kontakta vår kundservice, genom att klicka här.

 

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.

 

Hemleverans

Produkterna levereras under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringsnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar under för- eller eftermiddagen och det kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. 

Om kund ej finns på plats, trots korrekt avvisering tillkommer en avgift på 1.000 kr.

 

Leverans till utlämningsställe

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Du får ett SMS eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

 

Expressleverans

Expressenleverans gäller endast utvalda produkter med leveranstid 1-3 arbetsdagar. Vi skickar ut din order samma dag om du beställer innan klockan 11:00 vardagar, beställningar efter 11:00 skickas nästa vardag.

Leveranstid 1-3 arbetsdagar gäller inte områden med begränsade utkörningsdatum. HemmaTema ansvarar endast för att produkten skickas ut med fraktfirman från lager samma dag eller dagen efter beställning.

HemmaTema friskriver sig från alla krav gällande ersättning till kunden i relation av leveransförseningar.

 

Inbärning(till aviserad plats)

Extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. Inbärning innebär att ni tillsammans med föraren bär in varan till önskad plats i hemmet. Har ni flera varor är det en uppställningsplats som gäller. Ni som mottagare ansvarar för att hinder skall vara borttagna och att åtgärder är vidtagna för att säkerställa skadefri leverans som t.ex. att skydda golv och att hänga av dörrar. Detta ska ha gjorts innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid inbärningen. Om varan på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, har föraren rätt att neka inbärning till denna plats. Detta gäller även om tidsåtgången för inbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. En ny plats kan då föreslås av er som mottagare. Totalvikten per produkt får EJ överstiga 70 KG för att tjänsten skall vara möjlig. Tjänsten inbärning är tillgänglig på de flesta större postorter i Sverige. Val av inbärning är en förutsättning för att tjänsten installation/miljöretur skall vara möjlig. Kostnaden för inbärning är 495 sek.

 

Kvällsleverans

Extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. För er som inte har möjlighet att vara hemma under dagtid, kan ni få er vara levererad kvällstid mellan kl.17.00-22.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns, bärhjälp/inbärning ingår inte men kan kombineras med tjänsterna bärhjälp/inbärning. Transportören aviserar alltid er via sms eller e-post innan leverans för att bestämma leveransdag. Kvällsleverans är tillgänglig på de flesta större postorter i Sverige. Kostnaden för kvällsleverans är 295 sek.

 

Miljöretur

Extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan.  Transportören tar med sig din gamla produkt och den lämnas till återvinning. Miljöretur är tillgänglig på de flesta större postorter i Sverige. För att kunna välja miljöretur krävs att man valt inbärning som leveransalternativ. Totalvikten per produkt får EJ överstiga 70 KG för att tjänsten skall vara möjlig. Kostnaden för miljöretur är 395 sek/produkt. 

 

Utanför Sverige

HemmaTema levererar och administrerar enbart order inom Sverige.

 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till HemmaTema. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.

HemmaTema kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan.

 

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står HemmaTema för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, måste du genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice, genom att klicka här. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

För företag gäller leveransvillkor DDU 022 "Fritt olossat angiven leveransadress".

 

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice, genom att klicka här.

 

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

 

Leveranstid

Ett leveransbesked skickas till er e-postadress inom två (2) arbetsdagar från det att ni har lagt er beställning. På leveransbeskedet anger vi när varorna beräknas att levereras från vår leverantör. Om ni mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi er att kontakta vår kundservice, genom att klicka här.

Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på upp till 10 veckor. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. 

OBS! En icke lagerförd vara "beställningsvara" som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.

Produkter

Mina sidor

Förmåner

Om oss